Felinar stradal in stil Art Deco

Felinarele stradale in stil Art Deco sunt o aparitie rara in peisajul arhitectural de epoca al Bucurestiului. Lampile si corpurile de iluminat de la usa cladirilor in stil Art Deco sunt in schimb numeroase si de o multitudine de design-uri fascinante, dupa cum am documentat acum mai multe luni in acest fotomontaj. Am fost destul de norocos sa pot descoperi minunatul felinar prezentat in fotografiile de mai jos, acesta fiind obscurat in cea mai mare parte a anului de frunzisul dens al copacilor parcului pe care odata, acum multe decade, il ilumina cu gratie. Forma felinarului este similara cu a altuia din Piata Spaniei despre care am scris un articol acum un an, dar are dimensiuni mai ample si unele detalii in plus. Imi place in special calota in trei trepte (conform regulii de trei a stilului Art Deco), care incoroneaza lampa propriu-zisa. Din pacate felinarul este nefunctional si lasat sa se deterioreze, dar probabil poate fi usor repus in functiune daca autoritatile orasului ar avea vointa necesara in acest sens si reda Bucurestiului un element remarcabil din identitatea sa arhitecturala.

Felinar stradal in stil Art Deco din anii 1930, zona Jules Michelet, Bucuresti. (©Valentin Mandache)

Felinar stradal in stil Art Deco din anii 1930, zona Jules Michelet, Bucuresti. (©Valentin Mandache)

***********************************************

Prin aceasta serie de articole zilnice intentionez sa inspir in randul publicului aprecierea valorii si importantei caselor de epoca din Romania – un capitol fascinant din patrimoniul arhitectural european si o componenta vitala, deseori ignorata, a identitatii comunitatilor din tara.

***********************************************

Daca intentionati sa cumparati o proprietate de epoca sau sa incepeti un proiect de renovare, m-as bucura sa va pot oferi consultanta in localizarea proprietatii, efectuarea unor investigatii de specialitate pentru casele istorice, coordonarea unui proiect de renovare sau restaurare etc. Pentru eventuale discuţii legate de proiectul dvs., va invit sa ma contactati prin intermediul datelor din pagina mea de Contact, din acest blog.

11 comments on “Felinar stradal in stil Art Deco

  1. e frumusel foc felinarul. am mai zarit pe ici-pe colo si alte “urme” – e drept, nu asa spectaculoase ca acesta.
    daca in varful orasului nu s-ar fi cocotat oameni asa de putin “lustruiti”, un asemenea felinar ar fi putut fi un model, in locul imitatiilor ieftine si lipsite de stil ce au napadit orasul (vezi si alte piese de mobilier urban: banci, garduri, placute cu nume de strazi, statii de autobuz)…

    • Vechile piese de mobilier strada/ urban bucurestean ar putea fi usor reluate de catre cei care administreaza capitala, dar se pare ca pentru ei asa ceva reprezinta ‘trecutul negru’ sau au afaceri cu comisioane cu firmele de duzina care furnizeaza asemenea artefacte anoste moderne. In alte capitale de la Paris, Londra, pana la Budapesta sau Riga, reproducerea si repararea mobilierului stradal de epoca este o regula vazuta ca absolut naturala- o modalitate de a reafirma identitatea urbei in ochii cetatenilor si a atrage de asemenea turisti de calitate. VM

  2. Foarte tare!! Eu am mai “vanat” cateva din putinele felinare din anii 1900, precum cele de la Cismigiu sau din piateta de langa fabrica de bere Bragadiru de pe Rahovei, mai ales cele cu stema Bucurestilor. Dar un felinar art-deco inca nu am vazut, desi am trecut pe acolo de atatea ori. Mi-a rusine ca nu am avut ochi sa il vad.

    Un loc cu mult mobilier urban original, din mai multe epoci si adunat la un loc e…Cimitirul Bellu. Acel muzeu in aer liber nu e studiat suficient! E o nebunie; ce lectie de istoria artei si artelor decorative din ultimii 140 ani poti face acolo!!!

    • Multumesc pentru cuvintele frumoase! Ma tot gandesc la cimitire; in Anglia aveam obiceiul de am merge prin asemenea locuri, inculsiv in cel mai mare la Brookwood, dar am o interactie ciudata uneori cu energiile care se vantura prin asemenea locuri :) va trebui sa-mi iau inima in dinti pt Bellu et co! VM

  3. radu oltean: cimitirul bellu este un veritabil muzeu al kitschului. sau cel putin asa retin eu. mi se pare ca nu prea ai voie sa pozezi acolo. ce prostie!

  4. Deci pînă acuma avem trei rînduri de astfel de felinare: în Piaţa Spaniei, pe Dionisie Lupu şi în Piaţa Amzei. Data viitoare cînd o să-mi iau o zi liberă şi o să fac teren prin oraş… poate mai găsesc.

    Lăsînd asta la o parte, cînd vezi prima dată felinarul ăsta, te îndrăgosteşti de el. pe loc!

    • Ma bucur ca ai mai identificat unul in Piata Amzei, ma voi uita dupa el! Sunt adictive intr-adevar aceste felinare, proportiile sunt exelente, si cu totul in spiritul Art Deco, fiind inspirate probabil din forma sirenelor de fabrica actionate cu aburi care sunau pentru muncitorii din anii 1920 si ’30 inceputul si sfarsitul lucrului. VM

Lasă un răspuns

