Litere in stil neoromanesc redate arhitectural: fotomontaj si diapozitive

Litere in stil neoromanesc redate arhitectural: exemple de inscriptii pe cladiri datand din anii 1890 pana in anii 1940; exceptie panoul din coltul stanga sus reprezentand o inscriptie votiva de sec. 18 de pe o biserica din Bucuresti. (©Valentin Mandache)

Redarea arhitecturala a literelor in stil neoromanesc (architectural lettering) reprezinta transpunerea caracterelor latine in forme inspirate din alfabetul chirilic, folosit in vechile textele bisericesti slavone. Acest fel de a reda literele in inscriptii pe fatade de cladiri, transmite un puternic mesaj identitar reflectat in utilizarea de catre vorbitorii de limba romana a ambelor alfabete, chirilic si latin, de-a lungul istoriei lor. Limba romana este de origine romanica, dar cu o puternica influenta slava in cadrul vocabularului si a gramaticii. Acest fapt este rezultatul dezvoltarii istorico culturale a comunitatilor romanesti in strans contact cu vorbitorii de limbi slave din sud estul Europei si de asemenea din cauza religiei crestin ortodoxe, bazata secole de-a randul pe liturghia slava. Ca o consecinta, alfabetul chirilic a fost folosit in redarea limbii romane, pana in sec. 19. Reforma alfabetului de la mijlocul sec. 19, parte a procesului de consolidare a identitatii nationale (‘desteptare nationala’) de atunci a impus adoptarea alfabetului latin, perceput ca mult mai prestigios si adecvat unui popor de origine latina, mandru de radacinile sale in Imperiul Romei. Cu toate acestea, romanii au retinut o nostalgie pentru simbolismul si mesajele alfabetului chirilic, asociat cu timpurile eroice medievale de batalii si rezistenta impotriva puterii catolice a Regatului Maghiar sau a islamului Imperiului Otoman. Aceasta coincide cu mesajele identitare ale stilului arhitectural neoromanesc, care isi are fundarea ideologica in miscarea national romantica din sec. 19 si glorificarea trecutului medieval. Ca o consecinta, literele redate arhitectural (inscriptiile) sunt un foarte important element al panopliei decorative ale acestui stil national. Am adunat in fotomontajul de mai sus exemple cu asemene inscriptii si redari de litere tipice ordinului neoromanesc dintr-o multitudine de surse: tablete de nume de arhitecti si proprietari, panouri inscriptionare de la Scoala Centrala proiectate de arhitectul Ion Mincu, inscriprii cu nume de vile, etc. datand incepand cu anii 1890 (vezi formele care aduc si cu stilul Art Nouveau) pana in anii 1940 (vezi inscriptia de la centrul fotomontajului care are forme discernibile spre Art Deco). In cadrul fotomontajului este pusa de asemenea, pentru comparatie, o veche inscriptie votiva in litere chirilice datand din 1715, de la biserica ‘Sfintii Apostoli’ din Bucuresti, vizibila in coltul din stanga sus. Panourile cu inscriptii sunt de asmenea aratate individual in show-ul de diapozitive de mai jos.

Această prezentare necesită JavaScript.

***********************************************
Prin aceasta serie de articole zilnice intentionez sa inspir in randul publicului aprecierea valorii si importantei caselor de epoca din Romania – un capitol fascinant din patrimoniul arhitectural european si o componenta vitala, deseori ignorata, a identitatii comunitatilor din tara.

***********************************************

Daca intentionati sa cumparati o proprietate de epoca sau sa incepeti un proiect de renovare, m-as bucura sa va pot oferi consultanta in localizarea proprietatii, efectuarea unor investigatii de specialitate pentru casele istorice, coordonarea unui proiect de renovare sau restaurare etc. Pentru eventuale discuţii legate de proiectul dvs., va invit sa ma contactati prin intermediul datelor din pagina mea de Contact, din acest blog.

Reclame

5 gânduri despre „Litere in stil neoromanesc redate arhitectural: fotomontaj si diapozitive

    • Multumesc pentru aprecierile dumneavoastra! Si eu gasesc captivante articolele care se refera la istoria urbei si zonei Ramnicu Sarat din blogul dumneavastra (nu impartasesc cele de politica), iar fotografia care o mentionati in acel articol este un foarte bun si elocvent exemplu de sincretism arhitectural, care se manifesta mai ales in orasele provinciale, unde de multe ori nu se vedea ca fiind problematic amestecul de stiluri cu ocazia renovarilor sau modificarilor ulterioare. Imi place faptul ca forma literelor este chiar mai bisericoasa, amintind mai mult fostele chirilice de la inscriptiile votive ale bisericilor, fata de cele folosite de Mincu si urmasii sai. VM

      Apreciază

  • De fiecare data ma bucur de materialele Dvs. Ceea ce le face extrem de valoroase este faptul ca pot oferi raspunsuri, sau pot fi puncte de plecare pentru persoane din domenii diferite de activitate, de la arhitecti, pana la…profesori de romana!

    Apreciază

    • Va multumesc de cuvintele frumoase si ma bucur ca ati obsrevat caracterul articolelor si fotografiilor mele arhitecturale, ca puncte de origine, de plecare de initiere, cercetare si cautari in misterele acestui extraordinar fenomen cultural romanesc, atat de putin apreciat de contemporanii nostri. Valentin Mandache

      Apreciază

Comentarii

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s