Vapor cu zbaturi de 100 de ani vandut de stat la pret de masina second hand

Vaporul cu zbaturi "Cetatea" (1903) pe bancul de reparatii. (Romania Libera, 28 July 2010)

In ceea ce arata ca o alta miscare lipsita de bun simt a coruptelor autoritati ale Romaniei, una dintre cele mai pitoresti piese ale identitatii navale romanesti, vaporul cu zbaturi „Cetatea”, construit in 1903 si folosit de Comisia Europeana a Dunarii de atunci, a fost vanduta in cadrul unei licitatii „publice” pentru suma de 7.900 de euro, practic cat costa o masina de mana a doua, unei companii care se ocupa cu comert de alimente, bauturi si tutun- o companie probabil legata de afaceri si afaceristi dubiosi care populeaza tot mai mult business-ul romanesc de cand statul este intr-o criza economica indusa si mentinuta in mare parte de propriul guvern incompetent. Faptul este relatat in editia de astazi a ziarului Romania Libera. Aceasta este practic inca o pierdere a mostenirii istorice romanesti, asa cum si patrimoniul arhitectural este distrus in mod continuu, sub ochii unei populatii indiferente si chiar opusa conservarii si pretuirii propriei identitati, dupa cinci decade de educatie de joasa calitate in comunism si doua decade de tranzitie salbatica la captialism. Apartenenta la UE apare ca neavand nici un efect in fata acestor fapte, care se petrec la lumina zilei, de distrugere sau instrainare a unor importante piese de patrimoniu european cum este aceasta nava unica.

4 gânduri despre „Vapor cu zbaturi de 100 de ani vandut de stat la pret de masina second hand

  • Foarte bun exemplul dvs, cat si demersul jurnalistic al celor de la RL. Pai, cam asa suntem noi ca si natie, tindem sa ne dam singuri cu stangu’ in dreptu’ 🙂 Unii au Cantecul Nibelungilor, altii Balada lui Roland, noi avem Miorita. Cu combinatii, smecherii, ura de clasa, dat la cap (fata de ciobanul chiabur!) 🙂
    Romania este ca o masina, cu 2000 de ani vechime, fabricata sub licenta romana, apoi condusa de niste ciobani si apoi calarita de toata lumea, reparata multa vreme cu piese turcesti, condusa o vreme bine de niste nemti, iar acum este blocata in viteza marsh-arierre!

    Apreciază

  • Am citit stirea din RL. Ar fi fost interesant de aflat daca achizitia este facuta in scopul restaurarii si exploatarii turistice, sau pentru valorificare la fier vechi. In primul caz ar fi o initiativa laudabila, in al 2-lea, sa nu mai vorbim, te intrebi unde o sa ajungem…
    In acelas context, am trecut ieri, 29 iulie, prin fata unei frumoase cladiri de epoca (va transmit imaginea prin e-mail) din mijlocul Bucurestiului – Dacia colt cu Eminescu, lasata in parasire, fara locatari de prin 2004 (de cand stiu eu). Poate ca in curand vom vedea si acolo un alt bloc de sticla cu birouri de inchiriat…

    Apreciază

    • Vasul, daca nu e intentionat pentru export seculativ la o suma imensa sau de dat la fiare vechi, a fost posibil achizitionat pt reparare si folosirea la agrementul turistic. Dar pentru aceasta trebuie bani imensi, in jur de un milion de euro, si experti in domeniul restaurarii navale, care Romania nu ii are (nu are nici macar restauratori de caldiri de epoca daramite). Este evident ca acea companie cu activitate in comercializare de mancare, bauturi si tutun nu are asa ceva. Rezultatul va fi un deszastru, o reparatie de prost gust manjita, care nu va atrage nici un turist de calitate sau din strainatate. Vaporul in acea stare va fi folosit de „mesele” populare si cefele groase ale Romaniei pentru agrementul lor necioplit. VM

      Apreciază

Comentarii