Recenzie video: „Arta Brancoveneasca” de calugarita Atanasia Vaetisi

„Arta Brancoveneasca” de calugarita Atanasia Vaetisi de la Manastirea Stavropoleos din Bucuresti a fost publicata la inceputul lui 2011 de editura Noi Media Print. Este una dintre cele mai bune carti care trateaza fenomenul artistic si arhitectural brancovenesc, scrisa intr-un limbaj cursiv, usor de citit, lamurind in mod excelent neintelegerile care persista in randul publicului si specialistilor cu privire la acest stil unic Romaniei, lucrarea ajutand totodata la clarificarea confuziilor care se fac intre brancovenesc si stilul neoromanesc.

***********************************************

Prin aceasta serie de articole zilnice intentionez sa inspir in randul publicului aprecierea valorii si importantei caselor de epoca din Romania – un capitol fascinant din patrimoniul arhitectural european si o componenta vitala, deseori ignorata, a identitatii comunitatilor din tara.

Daca intentionati sa cumparati o proprietate de epoca sau sa incepeti un proiect de renovare, m-as bucura sa va pot oferi consultanta in localizarea proprietatii, efectuarea unor investigatii de specialitate pentru casele istorice, coordonarea unui proiect de renovare sau restaurare etc. Pentru eventuale discuţii legate de proiectul dvs., va invit sa ma contactati prin intermediul datelor din pagina mea de Contact, din acest blog.

5 gânduri despre „Recenzie video: „Arta Brancoveneasca” de calugarita Atanasia Vaetisi

• Foarte interesanta aparitie, am ascultat intreaga prezentare. As vrea sa va pun cateva intrebari, nascute de precizarea dvs ca se face prea des confuzie intre stilul brancovenesc si cel neoromanesc.
    1. Exista cumva si un stil „romanesc” mai vechi, din moment ce stilul aparut in epoca moderna, a fost numit NEOromanesc ? Ma gandesc ca ar trebui sa fie o similitudine cu gotic-neogotic, clasic-neoclasic, etc.
    2. Poate exista si un stil NEObrancovenesc ? Si in ce ar consta acesta mai exact ? Va intreb asta pentru ca eu sunt din Campina, si aici – dupa cum stiti probabil – exista ansamblul parohial Sf.Nicolae-Slobozia. Acesta cuprinde si frumoasa biserica ridicata in ultimii ani dupa planurile d-nei arhitecte Livia Caltia si pictata in prezent de prof.Grigore Popescu-Muscel. Or, ambele demersuri (arhitectonic si pictural) se incadreaza – dupa opinia unor istorici locali ca prof. Alin Ciupala (de care poate ati auzit, preocuparile si opiniile vis-a-vis de monarhie fiindu-va comune) – in cel mai pur stil NEObrancovenesc.
    3. Cunoasteti si alte exemple similare care sa se incadreze unor curente artistice NEO-, la noi in tara ?

Apreciază

• Multumesc interesul in recenzia mea video! Nu cunosc pe nici una din persoanele care le-ati mentionat; eu vin din Marea Britanie al carui cetatean sunt si unde am muncit si studiat in scoala „anglo-saxona” care combina istoria arhitecturii dintr-o perspectiva multidisciplinara si practica cu o latura comerciala. Intrebarile tale ar necesita in mod normal un spatiu mai mare, dar bazic stilul neoromanesc este o experesie a curentelor in artele vizuale de la sfarsitul sec. 19 de afirmare a identitatii nationale, mai ales in tarile cu o istorie lunga de dominatie din partea imperiilor europene de atunci din Scandinavia pana in Balcani; miscare catalizata de emergenta si evolutia curentului Art Nouveau din care au facut initial parte. Deci stilul neoromanesc trebuie luat in coordonate largi europene si nu parohializat la teritoriul Romaniei, etc. Aceste stiluri „neo” au avut un precedent in miscari asemanatoare de afirmare a identitatii nationale in tari precum Marea Britanie (neo-goticul victorian este un case in point) sau Germania, dar acestea s-au desfasurat in cu totul alte coordonate. Denumirea de stil neoromanesc, a aparut dupa cate imi dau seama in prima decada a sec. 20, pana atunci se vorbea mai ales de stil romanesc, cu discutii despre initierea lui inca de pe vremea lui Odobescu. Deci la mijloc este o chestiune de terminologie care trebuie pusa in contextul miscarilor europene de acest fel si de acea „neoromanesc” e cel mai adecvat.
      Brancovenescul este un alt stil, dezvoltat in sec. 18 mai ales, apartinand bisericilor si caselor/ palatelor princiare. A constituit una din sursele mai importante de inspiratie pentru stilul neoromanesc. Ce spun acei ladies and gentlemen despre „neobrancovenesc” se refera la o reluare a acelor forme si idei in constructiile contemporane, mai ales cand e vorba de cladiri religioase. Este destula experienta in Romania in aceasta privinta, numai daca ne gandim la restaurarile de mare magnitudine de la Potlogi sau Sf. Gheorghe Nou facute in anii comunismului sau modelele putin mai vechi de la Mogosoaia si unele biserci, etc. Neobrancovenescul este un domeniu de nisa ingusta, iar eu il vad limitat la cladiri noi bisericesti si lucrari de reconstructie/ restaurare. VM

Apreciază

• Va multumesc pt raspuns. Concluziile pe care le trag sun ca neoromanescul are corespondenti si in tarile din jur, la noi el inspirandu-se din stilurile medievale, atat cel moldovenesc al epocii lui Stefan si Rares, cat si cel muntenesc al epocii lui Brancoveanu. Sa inteleg ca exista deci si alte denumiri nationale ale acestui stil, in tarile din Balcani – spre exemplu neosarbesc, neobulgaresc sau neogrecesc ?

Deasemenea, imi veti permite, poate, din moment ce spuneti ca nu ati auzit de persoanele respective, sa va spun cate ceva – sunt sigur ca va va atrage interesul.
    Mai intai, despre d-na arhitecta Livia Caltia: proiectul dansei de care vorbeam a castigat Premiul National pentru Arte, sectiunea Arhitectura, in 2008. Puteti admira biserica precum si anexele si monumentele restaurate sau alte constructii noi ce intregesc ansamblul, aici: http://www.parohiasfnicolae.ro/. Am presupus ca stiti despre acest loc minunat, fiindca am vazut din blog ca ati colindat mult orasul meu. D-na Livia Caltia e casatorita cu pictorul Stefan Caltia, au amandoi in jur de 60-70 ani si sunt printre apropiatii Majestatii Sale.
    Deasemenea profesorul Ciupala de care va povesteam, campinean si el, este un vechi monarhist, devotat Regelui, care a fost multi ani de zile cercetator la Muzeul Peles de la Sinaia.

Apreciază

• Sunt o groaza de „neo” asemenea stiluri arhitecturale in Europa dezvoltate pe linia afirmarii identitatii nationale: neobulgaresc, neosarbesc, neogrecesc, etc. Termenul de „neo” este folosit mai ales in Balcani, intr-un fel sugerand renasterea nationala dupa jumatatea de mileniu de dominatie otomana si islamica. In Scandinavia, zona baltica si centrul Europei se foloseste echivalent termenul „national”: stil national finlandez, stil national unguresc etc. Astfel termenul „stil national romanesc” este echivalent cu „neoromanesc”, dar primul este o multime de cuvinte, iar al doilea mult mai usor de folosit si pronuntat si de aceea s-a impus mai mult. „Neo” mai izvoraste si din faptul ca stilurile acestea s-au nascut si functionat initial ca branse national-romantice in cadrul curentului general Art Nouveau (Arta Noua – Neo Arta) si au luat si de aici numele de „neo”. Deci sunt o serie de convergente fascinante! Sunt multe de spus la acest capitol, dar la sfarsitul zilei avem un stil arhitectural unic in lume in neoromanesc, care este parte a identitatii noastre si trebuie conservat!
      Cu privire la sursele de inspiratie ale stilului neoromanesc, cele din zona Moldovei sunt in proportie mai mica, pentru ca acesta a fost dezvoltat initial de Mincu, care nu a avut posibilitatea sa se informeze prea mult in acea provincie, el trebuind sa se inspire de la modele medievale si mai noi din Bucuresti si hinterlandul acestuia. Dupa expozitia din 1906 a venit in forta si elementul „cula” din Oltenia, asa ca centrul de greutate al neoromanescului se sprijina mai mult pe surse din Valahia. O sa postez luna aceasta sper un articol despre elemente inspirate din surse moldovensti ale acestui stil!
      Multumesc pentru detaliile despre acei profesionisti, sper in timp sa ajung sa-i cunosc! VM

Apreciază

• Multumim, si asteptam cu nerabdare articolul despre neoromanescul de inspiratie moldoveneasca. Personal, aceasta latura a stilului m-a cucerit mai mult, poate pt. ca e mai rara. Dar chiar si in Capitala gasim cateva exemple, de la Muzeul de la Sosea al lui Cerkez si pana la bisericile gen Cutitul de Argint

Apreciază